به گزارش قدس آنلاین، حجتالاسلام سیدناصر میرمحمدیان مدیرعامل بنیاد هدایت با اشاره به نقش مساجد در گام اول انقلاب اسلامی اظهارداشت: بنا به فرموده مقام معظم رهبری یکی از هنرهای امام خمینی(ره) این بود که مساجد را محور شکلگیری نهضت انقلاب اسلامی قرار دادند.
مدیرعامل بنیاد هدایت، مساجد را مرکز تشکل و هسته مرکزی انقلاب اسلامی دانست و تصریح کرد: در دوران انقلاب اسلامی مساجد نهتنها بستر انجام اقدامات خودجوش مردمی بود بلکه میتوان نقش شبکهسازی و انسجامبخشی را نیز از جمله ویژگیهای مساجد در این دوران دانست.
وی با اشاره به رونق گرفتن فعالیتهای مساجد پس از پیروزی انقلاب اسلامی افزود: افزایش عیار معنویت و اخلاق در فضای عمومی جامعه را میتوان از جمله دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی در گام اول دانست.
میرمحمدیان با تاکید بر نقشآفرینی سیاسی و اجتماعی مساجد در گام اول انقلاب خاطرنشان کرد: در طول تاریخ انقلاب اسلامی و در برهههای زمانی حساس مانند مبارزات دوران انقلاب، دوران دفاع مقدس و ... شاهد بودیم که مساجد محور فعالیتهای جمعی مردم بوده در راستای تحقق اهداف اسلام و انقلاب بودند.
مدیرعامل بنیاد هدایت با تاکید بر اینکه امروز انقلاب اسلامی از نظامسازی عبور کرده است ابراز داشت: بنا به فرموده مقام معظم رهبری اکنون انقلاب اسلامی در دومین مرحله خودسازی، جامعهپردازی و تمدنسازی نیازمند یک محور است و آن محور نیز مساجد هستند.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه امروز برخی مساجد صرفا به محل برگزاری نماز جماعت تبدیل شده و اثرگذاری اجتماعی خود را از دست دادهاند عنوان داشت: لازمه تحقق خودسازی، جامعهپردازی و تمدنسازی در گام دوم انقلاب، محقق کردن «مسجد جامعهپرداز» است.
میرمحمدیان ظهور فناوریهای گوناگون اطلاعاتی و ارتباطی و همچنین افزایش ضریب نفوذ این فناوریها در عرصههای گوناگون زندگی اجتماعی را عامل تحول پرشتاب الگوی حکمرانی و گسترش نهادهای فرهنگی موازی و رقیب دانست و اظهار داشت: مسجد اصلیترین و گستردهترین شبکه فراگیر ارتباطی و شکلدهنده پیوند ولایی جامعه است که عدم توجه به ظرفیتهای آن در راستای تحقق اهداف گام دوم انقلاب سبب از بین رفتن فرصتهای بسیاری خواهد شد.
مدیرعامل بنیاد هدایت با تاکید بر اینکه در گام دوم انقلاب، مساجد باید به کانونهای جامعهپردازی محلی در مسیر تحقق تمدن نوین ایرانی اسلامی تبدیل شوند افزود: تدوین سند ملی مسجد به عنوان سند ملی راهبردی و بالادستی کشور در موضوع مسجد و ذیل سند مهندسی فرهنگی نیز در راستای تحقق این امر در حال انجام است.
وی نظریه سیاستی «جامعهپردازی مسجد محور» را روح حاکم بر سند ملی مسجد دانست و تصریح کرد: براساس این نظریه سیاستی، کنشگری حاکمیت در سطح رشددهی، تنظیمگری و پشتیبانی باهدف شبکهسازی هدفمند مساجد در مسیر تحول و ارتقای کارکردها میباشد که میتوان از آن به راهبری و هدایت بر شبکه مساجد تعبیر نمود و در مقابل تصدیگری در مساجد است.
میرمحمدیان ضمن تشریح نظریه سیاستی مطرح شده در سند ملی مسجد افزود: بر این اساس سطح مداخله تصدیگرایانه حاکمیت در اداره مسجد حداقلی و به صورت اقتضایی و در مواردی است که ظرفیتهای مردمی فاقد توان لازم در اداره مسجد باشند.
مدیرعامل بنیاد هدایت تصریح کرد: نقشآفرینی و کنشگری حاکمیت در لایه رشددهی و تنظیمگری از مسیر توانمندسازی، نظارت موثر و جذب و ساماندهی امامان مساجد به عنوان مدیر ذاتی مسجد تحقق مییابد و تمام ظرفیتهای ساختاری و نهادی نظام درون مسجد با حفظ جایگاههای ماموریتی خود، تحت اشراف و مدیریت امام مسجد و در قالب شریانهای پشتیبانی و حمایت نظام از جامعهپردازی محلی و پیرامونی مساجد قرار میگیرند؛ براساس این نظریه اولویت مسئلهپردازی نظام در امر مسجد حل مسائل مرتبط با امام مسجد است تا بتوان با اتکا به شبکه تعالی یافته از امامان مسجد امکان عملی در پردازش موثر به سایر مسائل نیز ممکن شود.
وی طراحی، تصویب و پیادهسازی سند ملی مسجد را بدون مشارکت نخبگان، اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی، کانونهای تفکر، اندیشگاهها، پژوهشکدهها، عموم ذینفعان حوزه مسجد و حتی عموم مردم ناممکن دانست و اظهار داشت: سازوکار پیش بینی شده جهت بهرهمندی از ظرفیت جامعه نخبگانی، برگزاری «مجموعه چالشهای سند ملی مسجد» به عنوان رویکرد نوآورانه است که در این رویکرد عموم ذینفعان حوزه مسجد میتوانند با مراجعه به نشانی اینترنتی Challesh.ir/masjed و شرکت در چالشهای مطرح شده در مسیر تدوین و پیادهسازی سند ملی مسجد مشارکت داشته باشند.
منبع: فارس
انتهای پیام/
نظر شما